Rally Paris Dakar

Rally Paris DakarDet er en stund siden at Rally Paris-Dakar faktisk fulgte den vanlige ruten som navnet indikerte. Den politiske uroen i Afrika, er hovedårsaken til dette. Noe av det som trekker folk til løpet, er at det er åpent for amatører, som vanligvis utgjør 80 % av deltagerne.

Navnet er også misvisende med hensyn til begrepet rally. Egentlig er det et utholdenhetsløp over ganske røft terreng. Vanligvis har deltagerne spesialiserte terrengkjøretøy, og ikke vanlige modifiserte rally-biler, slik den moderne bruken av ordet tilsier.

Fra Paris til Dakar, til Buenos Aires

I 2008 ble løpet avlyst på grunn av den politiske instabiliteten i de områdene av Afrika som det vanligvis er blitt kjørt gjennom. Det har ført til at det kjente løpet helt har flyttet, over til Syd-Amerika, med en vanlig base i Buenos Aires i Argentina, områdets mest siviliserte by. Løpet er fortsatt et løp som tester grensene for de vanlige kjøretøyene som deltar, og man kan klart og tydelig se hvilken materialprodusent som virkelig klarer å levere de beste kjøretøyene for hardt arbeid og tøft føre.

Ledende bilmerker i Dakar-Rally

Når det kommer til klassen for bil, finnes det faktisk en del overraskelser og variasjon, hvor Peugeot 2-3008 DKR har stukket av med seieren de to siste årene, med Mini All 4 Racing i årene før. Andre modeller som markerer seg er Mitsubishi Pajero og Volkswagen Touareg 2.

Ledende sykkelmerker i Dakar-Rally

Når det kommer til å finne ut hvilken motorsykkel som presterer best, er det langt mindre variasjon. Den tyske produsenten KTM har levert kjøretøy som har vunnet klassen motorsykkel siden 2001. Om man ser på andre konkurranser er det ikke tvil om at KTM er beste valget over hele linja.

Den som trenger er solid lastebil kan forresten satse på den Russiske Kamaz, som kun med små avbrekk har stukket av med seirene siden 2000.

Leave a Reply